Bantal Hiasan (Custom Hand Made Pillow/Cushion)

Thursday 11 April 2013 0 comments
Assalamualaikum dan selamat malam...
Syukur malam ni online dengan nafas yang lega dan selesa...
"serombong" dah tidak tersumbat...hehe... mcm tu lah ye kita ni... Bila selsema jek rasa tak selesa.. susah nafas... sedikit dah mengeluh...sedangkan dalam setahun mungkin kurang dari 10 hari kita selsema.. yg selebihnya.. lega bernafas... SUbhanaAllah.. semoga saya tidak tergolong dalam golongan mereka yang tidak mensyukuri nikmat Allah.. InshaAllah..

Cter pasal bantal nak??? hehe.. ramai geng2 crafter yang buat bantal..semua hebat2 belaka..
Kagum dengan hasil tangan kak Tie.. (alamak...apa blog kak Tie).. Fanpage Kak Tie dan lain2..ramai lagi... ye sorang lagi yg saya suka..Haniza Sahit.. (FB Haniza),Alamak...ramai nak lis ni..tp semua lopa..nanti update la... check cari balik sorang..hehe


Cushion/pillow ni biasanya di tempah untuk dijadikan hadiah/hiasan di kereta.. Jadikan hadiah untuk tersayang bagi meraikan hari jadi.. ulangtahun perkenalan.. pertunangan.. ramai juga yang tempah untuk dijadikan hadiah meraikan pasangan pengantin...wahh... meriah banget..
Kebiasaanya cushion/pillow ni dibuat terus dengan 'isi perut'nya sekali ya.. bahan di gunakan terpulang..ada yang guna kekabu original ( mahal la harganya), lagipun untuk dijadikan hiasan sahaja..x yang la empok2 sangat kot.. loose fiber pon dah ckup syoookkkk untuk di pelok..

Material asas- untuk buat bantal tu (terdapat pelbagai pilihan- bergantung kepada permintaan penempah dan semestinya BAJET.. hehe..sebab lain material lain la bajetnya)
1) Flanel
2) Cotton
3) Fleece
4) Velboa
5) Fox Hair


Kat ACS Flanel and Fleece ada..tp kalau nak Velboa dan Faux Hair cari
Kak Mas ku sayang...
Hiasan ??
Yang ni yang paling seronok nak buat...hehe.. hiasan pada bantal semestinya bergantung pada permintaan penempah juga.. dan sama jugaklah..ada bajet lebih..boleh minta hiasan yang agak rumit di buat..
Antara yang popular.. penempah akan minta perkataan samada nama, ucapan SELAMAT HARI LAHIR.. I LOVE u laaaa... I HATE u laa.. (ade ke??..hikhik).. dan apa2 ayat la.. terpolanggg..
dan akan minta applique (kartun dan pelbagai bentuk dibuat menggunakan felt) atau readymade applique- biasanya bunga..
Selain tu mcm biasalah...akan ada hiasan2 sampingan untuk menaikkan lagi kecomelan bantal samada menggunakan button2 atau flatback resin..riben2.. pendek kata terpulang la pada penempah..

Cerita tentang applique?
Ramai juga crafter yang hebat2 dalam membuat applique.. dan yg sentiasa berhubung dengan ACS adalah mama Farhan ni.. Nurlida Zaini (Fanpage dia).. cuba la usha kartun2 yang dia buat... boleh pengsan youuu... Kalau x rajin nak membuat .. tempah jek kat mama farhan ni :)

Meh layan gambo2 yg x berapa cun hasil tangan ACS :)














0 comments:

 

©Copyright 2011 Pillow Gift By Aumias | TNB